Olen pian neljännes vuosisadan ikäinen, fantasia ja rakkaus kirjallisuuteen hurahtanut nainen. Olen löytänyt jälleen intohimoni - kirjojen lukemisen - pitkän, lähes kymmenen vuotta kestäneen tauon jälkeen. Epätodelliset rakkaustarinat lävähtivät kasvoilleni ja aloin janoamaan niitä yhä lisää ja lisää. Olen kuitenkin huomannut olevani hyvin nirso tarinoiden suhteen. Minun sisälläni täytyy olla syntynyt jo jonkinlainen kipinä kirjaa kohtaan, ennen kuin aloitan sen lukemisen. Sen synnyttämiseen riittää kirjaan perustuva elokuva, lumoava takakansi teksti, sanat rakkaus ja ihmissusi tai hyvä suosittelija.

Kirja, joka ei tempaise mukaansa jää lukematta. Minun maailmassani ei kuitenkaan ole huonoja kirjoja. On vain kirjoja, jotka ei sytytä samalla lailla kuin toiset. Hyvä kirja sytyttää halun ahmia se kerralla, jättää yöunet väliin, nauttia siitä suussa sulavan herkun kera. En tykkää haukkua toisten teoksia, enkä etsimällä etsiä virheitä. Nautin kirjoista ennakkoluulottomasti. Totean vain itselleni laittaessani kirjan syrjään; tämä ei ollut tarkoitettu minulle.

Kirjahyllyni on vielä aika väljä. Sinne ovat paikkansa ansainneet vain parhaimmat ja kauneimmat teokset. Haluan kirjoittaa tämän pienen hyllyni sisällöstä lähinnä omaksi ilokseni. Mutta, jos tämän kautta yksikin löytää itselleen uuden lukunautinnon, ei tämä ole ollut täysin hyödytön.